xafantpedres

El Pico Perdiguero por el Valle de Lliterola.

Publicado por carrasca64  |  0 comentarios

He dejado pasar casi un ao para escribir esta "pequea" resea de la ascensin al monte Perdiguero, de 3.221 metros de altura. Tres han sido los intentos en poco tiempo para coronar esta cima. En las dos ocasiones anteriores tuvimos que abandonar. La primera vez porque a la hora de comenzar la ruta una fuerte tormenta caa sobre el valle de Benasque y la segunda porque, una vez en el ibon de Lliterola, era tanta la cantidad de hielo que era necesario el uso de crampones y piolet que no tenamos con nosotros.

Agost de 2010. El tercer intent al Pic Perdiguero.
Estem de nou, i com ve sent habitual, en la nostra base d'operacions; el Camping Ixeia. Dem tenim previst i programat atacar de nou l'ascensi al Pic Perdiguero de 3.222 metres. Aquesta vegada tornarem a intentar-lo en una sola jornada salvant un desnivell de 1.632 metres en 11 a 13 hores de marxa aproximadament.
Caldr a? Em dna un poc de gosera solament pensar-lo ara assegut enfront de l'ordinador redactant aquestes lnies.

Vista del amanecer hacia los valles de Creguea y Vallibierna. Las tres lucecitas de bajo a la derecha pertenecen a los Baos de Benasque
A les 4 de la matinada sona el despertador Casio negre amb numerets verds fosfo que sempre m'acompanya en la borsa de viatge. Ha estat una nit tranquilla, sense pluja ni trons, veurem com clareja el dia. A les 5 del mat vam partir amb cotxe cap a la Vall de Lliteroa. A mitjan cam de la carretera de Frana, sorpresa...una aparici !!! un xaval amb els braos oberts enmig de la calada !..i altres al costat d'un cotxe en la cuneta !!. Pare el cotxe i em pregunta si se canviar una roda. Uff...vaja respir, em temia una algo pitjor!!. Vaja qie si !!! Realment no tenen ni idea. Han collocat el gat baix del amortidor i la clau no encaixa. Baixe les meues ferramentes i els canvie la roda sense perdre temps. Han trepitjat un pedrusco dels quals cauen contnuament del vessant de la muntanya i si no ests atent te'ls engoleixes.

Amanece en la Pleta del Ubago. Vista hacia la parte superior del valle de Lliterola. Al fondo el Perdigueret.
Encara s de nit i vam comenar a remuntar les primeres rampes que ascendeixen pel bosc a la Vall de Lliterola. Encara sort que s de nit perqu aquest tram m'ho se de memria. Arribant a la cabaeta del Ubago ja ha clarejat. El dia s bo encara que amb molts nvols sobre Maladetas. Espere que es comporte i es queden all enganxades.
A mesura que vam avanar anem coincidint amb alguns grupetos de muntanyencs, dispersos per la vall. Com sempre de totes condicions i ritmes varis. Depassem el Ibonet de Lliterola pel nord, per la ruta alternativa que puja directament al Ibn Blanc de Lliterola i que coneixem de l'anterior intent al juliol d'aquest mateix any. Aquest cam s mes suau que el qual va per dins de la canal del ibonet.

Vista del Ibn Blanco de Lliterola desde la senda superior. Todava bastante "blanco" para estas fechas de agosto.
Una vegada en el Ibn Blanc vam comprovar que encara queda gel en la boca d'eixida d'aiges i sobretot, queda bastant gel en la canal de desaige...per, aquesta vegada duem els grampons !! Aix que no els calcem i vam creuar sense pena ni glria l'assumpte.
Despres de creuar al altre costat veem un grup de muntanyencs del tipus mquina que volen creuar la torrentera a sac i amb sabatilles, sense mes. Ho aconsegueixen, ens
agafen a i ens avancen. Arribats a aquest punt els seguim com bons guies que semblen ser, a la recerca del millor cam cap al pedregal nord de la cresta de Perdiguero.

Montaeros ascendiendo por el canchal camino de la cresta con las nubes como teln de fondo.
Ja estem ascendint el canchal i ac ja comencem a coincidir amb ms gent. El cam s entretingut alhora que tedis, es tracta d'un canchal bastant inclinat amb pedres de diferents grandries i formes, sense arribar a ser tipus enorme, entre les quals, de vegades, es deixa entreveure algun tra de petjada o alguna cosa similar a una fita. Almenys les fotos van a ser bones.
Sorpresa ! A mitjan canchal ens trobem amb Carles i Julia, valencians i companys en el nostre grup de muntanya. Que b, ja som una expedici de quatre i que menut s el mn. Comentaris, glops d'aigua, avellanes i seguim junts el periple. Arribem a la cresta. Ja ens hem ventilat la part inclinada.

Camino de la cima. A la izquierda se suponen los cortados hacia el Ibn Blanco de Lliterola.

Ara queda la interminable cresta fins al cim. El cam segueix sent incomode de caminar, per menys, i a ms se'ns han tirat els nvols damunt en forma de neblina  que, de vegades deixa veure el precipici al nord,  i unes altres no deixa veure res de res.
En un moment veem el que sembla el cim per.... no ho s. Es tracta del Pic Est del Perdiguero que es rebassa sense mes, sense passar pel seu cim. La veritat que la cresta s llarga, pesada i pot ser, avorrida. El segent punt ja s el cim que sembla que s'intueix al lluny. En aquest tram el trfic de gent ja s major. Els muntanyencs-mquina ja estan de tornada a tota velocitat amb les seues sabatilles. Uns altres estan parats descansant o alguna cosa aix. Uns altres segueixen al nostre ritme. Realment l'ascens arriba a ser dur encara que en cap punt s complicat.

En la cima del Perdiguero.
Per fi arribem al cim. Deu ser migdia. s mplia, amb fita grossa, vivac i diverses frases pintades en les roques. Fotos vries. El temps s fred i desapacible i a ms estem entre els nvols. Solament podem veure el Ibn Blanc per moments entre algun clar i poc mes. Doncs s el que hi ha !!

Descendiendo la cresta entre las nubes.
Decidim baixar ja. Els nostres companys d'excursi ens conviden a baixar amb ells directament al Ibonet de Lliterola per la canal. Accedim amb la confiana que ens proporciona caminar amb gent habituada a la muntanya. Descendim la cresta i el canchal exactament sobre els mateixos passos de l'ascens fins als plans que queden entre els vessants rocosos i la canal que baixa al Ibonet. Des d'ac anem cercant els millors passos per la canal. El cam no s fcil, no hi ha petjada visible ni tampoc veig fites. En alguns trams de la canal encara queden bones geleres que ens obliguen a posar-nos i llevar-nos diverses vegades els grampons. Fem fins i tot algun pas amb destrepada inclosa que encara que no s estan molt alts si que em semblen exposats.

Bajando por el ltimo nevero con el Ibonet al fondo.
Fem tot el cam de descens molt atents i pendents dels passos que donem. Roques, canaletas, zones herbosas, etc... una bona collecci de superfcies amb pendent respectable.
Per fi arribem al Ibonet desprs de baixar per l'ltima gelera. Descansem un moment...cal reposar-se. Tornem la vista cap a darrere per a intuir el la traa que hem pogut seguir i veem ms muntanyencs apuntats a la cubeta del Ibonet cercant el cam de baixada. D'ac, vam seguir ja sense problemes ni novetat, un poc amb el pilot automtic cap a a el pleta del la cabanya del Ubago i d'all al bosquet de la part baixa de la vall que ens deixa en la carretera. Sn les 16 h. potser. Des de les 5 del mat que duem en peu hem invertit unes 10 hores en una estupenda jornada de muntanyisme. Sans i estalvis !!! encara que cansadets.

El Ibonet de Lliterola. Al fin terreno estable !!

Agosto de 2010. El tercer intento al Pico Perdiguero.

Estamos de nuevo en nuestra base de operaciones; el Camping Ixeia. Maana tenemos previsto y programado atacar de nuevo la ascensin al Pico Perdiguero de 3.222  metros.  Esta vez volveremos a intentarlo en una sola jornada salvando un desnivel de 1632 metros en 11 a 13 horas de marcha aproximadamente.
A las 4 de la madrugada suena el despertador Casio que siempre me acompaa en la bolsa de viaje. Ha sido una noche tranquila, sin lluvia ni truenos, veremos como amanece el da. A las 5 de la maana partimos en coche hacia el Valle de Lliteroa. A mitad de camino de la carretera de Francia, sorpresa...una aparicin !!! un chaval con los brazos abiertos en medio de la calzada !..y otros junto a un coche en la cuneta !!. Paro el coche y me dice si se cambiar una rueda. uff..vaya respiro, me tema algo peor!!. Vaya !Realmente no tienen ni idea. Han colocado el gato debajo del amortiguador y la llave no encaja. Bajo mis herramientas y les cambio la rueda. Han pisado un pedrusco de los que caen continuamente de la montaa y si no ests atento te los tragas.
Todava es de noche y comenzamos a remontar las primeras rampas bajo pinos que ascienden al Valle de Lliterola. Menos mal que es de noche porque este tramo me lo se de memoria. Llegando a la cabaita del Ubago ya ha amanecido.  El da es bueno aunque con muchas nubes sobre Maladetas. Espero que se comporte y se queden all enganchadas. A medida que avanzamos vamos coincidiendo con algunos grupitos de montaeros, dispersos por el valle. Como siempre de todas condiciones y ritmo.
Rebasamos el Ibonet de Lliterola por el norte, por la ruta alternativa que sube directamente al Ibn Blanco de Lliterola y que conocemos del anterior intento en julio de este mismo ao. Este camino es mas suave que el que va por dentro de la canal del ibonet. Una vez en el Ibn comprobamos que todava queda hielo en la boca de salida de aguas y sobre todo,queda bastante hielo en la canal de desage...pero, esta vez llevamos los crampones !! As que no los calzamos y cruzamos sin pena ni gloria el asunto.
Desde este lado vemos un grupo de montaeros del tipo mquina que quieren cruzar la torrentera a saco y con zapatillas sin mas. Lo consiguen, nos alcanzan y nos adelantan. Llegados a este punto los seguimos como buenos guas que parecen ser, en busca del mejor camino hacia el pedregal norte de la cresta de Perdiguero. Ya estamos ascendiendo el canchal y aqu ya empezamos a coincidir con ms gente. El camino es entretenido a la vez que tedioso, se trata de un canchal bastante inclinado con piedras de diferentes tamaos y formas entre las que, a veces se deja entrever algn trazo de huella o algo similar a un hito. Al menos las fotos van a ser buenas.
Sorpresa ! A mitad de canchal nos encontramos con Carles y Julia, valencianos  y compaeros en nuestro grupo de montaa. Que bien, ya somos una expedicin de cuatro y que pequeo es el mundo. Comentarios, tragos de agua, avellanas y seguimos juntos el periplo. Llegamos a la cresta. Ya nos hemos ventilado la parte inclinada. Ahora queda la largusima cresta hasta la cima. El camino sigue siendo incomodo de andar y adems se nos han echado las nubes encima en forma de neblina algo espesa que, a veces deja ver el precipicio al norte. En un momento vemos lo que parece la cima pero.... no lo es. Se trata del pico Este del Perdiguero que se rebasa sin mas sin pasar por su cima. La verdad que la cresta es larga y pesada. El siguiente punto ya es la cima que parece que se intuye a lo lejos. En este tramo el trfico de gente ya es mayor. Los montaeros-mquina ya estn de vuelta a toda velocidad con sus zapatillas. Otros estn parados descansando o algo as. Otros siguen a nuestro ritmo. Realmente el ascenso llega a ser duro aunque en ningn punto es complicado.
Al fin llegamos a la cima. Debe de ser medioda. Es amplia, con hito gordo, vivac y varias frases pintadas en las rocas. Fotos varias. El tiempo es fro y desapacible y adems estamos entre las nubes.  Solo podemos ver el Ibn Blanco por momentos entre algn claro de las nubes.  Decidimos bajar ya.

Nuestros compaeros de excursin nos invitan abajar con ellos directamente al Ibonet de Lliterola por la canal. Accedemos con la confianza que nos proporciona caminar con gente habituada a la montaa. Descendemos la cresta y el canchal exactamente sobre los mismos pasos del ascenso hasta los llanos que quedan entre las laderas rocosas y la canal que baja al Ibonet. Desde aqu vamos buscando los mejores pasos por la canal. El camino no es fcil, no hay huella visible ni tampoco veo hitos. en algunos tramos de la canal todava quedan buenos neveros que nos obligan a ponernos y quitarnos varias veces los crampones. Hacemos incluso algn paso con destrepada incluida que aunque no es estn muy altos si que me parecen expuestos. Hacemos todo el camino de descenso muy atentos y pendientes de los pasos que damos. Rocas, canaletas, zonas herbosas, etc... una buena coleccin de superficies con pendiente respetable.  Al  fin llegamos al Ibonet despus de deslizarnos por el ltimo nevero. Descansamos un momento...hay que reponerse. Volvemos la vista hacia detrs para intuir el la traza que hemos podido seguir y vemos ms montaeros asomados a la cubeta del Ibonet intentando bajar.
De aqu, seguimos ya sin pena ni gloria un poco con el piloto automtico hacia al plata del la cabaa del Ubago y de all al bosquecillo de la parte baja del valle que nos deja en la carretera. Son las 16 h. quizs. Desde las 5 de la maana que llevamos en pi hemos invertido unas 10 horas en una estupenda jornada de montaismo.

Blog creado por carrasca64 el 24/07/2010

De viaje por las montaas valencianas