xafantpedres

El Can de Amanaderos i Riodeva

Publicado por carrasca64  |  0 comentarios

Diumenge, 21 de mar de 2010

A la nit del dissabte, al refugi Rabad i Navarro, despres d'una maravellosa excursi per els cims del "cerro Caldern " i el Javalambre, uns muntanyencs d'Ontinyent ens conten que han estat vui en el barranc del Amanderos i que mereix la pena passar per all. Decidim que aquesta ser l'excursi per a dem diumemge al mat. Els guardes del refugi ens indiquen el cam. Cal baixar per les "Cabaas de Javalambre" fins Camarena de la Sierra i des de all prendre la pista que ens portar fins la zona recreativa de Matahombres on prendrem la pista maracada direcci Amanaderos.
Una vegada all ens trobem amb aquest meravells espectacle de la naturalesa.

Per a explicar-vos el paratge recrrec a la definici que trobe en la Wikipedia i que pense que s molt encertada. (Aix no he d'escriure jo)

"Amanaderos s un paratge natural de Riodeva en la Provncia de Terol, caracteritzat pel riu Deva, afluent del Guadalaviar pel seu marge dret, i que es caracteritza per un descens pronunciat entre el seu naixement en el paratge de Matahombres (Masss de Javalambre, pertanyent al Sistema Ibric) a uns 1800 metres d'altura, precipitant-se fins a la seua desembocadura en un recorregut molt trencat amb 13 salts d'aigua a travs dels quals el riu descendeix 500 metres en noms 1500 metres de recorregut. Els Amanaderos s un tram del riu que li dna nom al paratge pels seus peculiars caracterstiques, ja que l'aigua sorgeix o "amana" en un tram del mateix desprs d'un recorregut subterrani. A partir d'ac es precipita per diversos graons geolgics de calcria i altres materials, creant el Salt de les Eges (22 metres de caiguda), la Cascada de les Nimfes (24 metres de caiguda), la Caiguda de San Lorenzo o la Verge Blanca (48 m), i el Salt dels Carlistas (3 m) entre uns altres"

Desprs d'estar caminant pel barranc aproximadament una hora, vam decidir donar la volta i tornar fins al cotxe. Els xicots del refugi ens han recomanat que anem fins a Riodeva per la pista forestal i que dinem en el bar El Sal, nic bar del poble. Aix ho fem i la veritat que mereix la pena. Es tracta d'un local molt senzill per amb un menjar espectacular per la quantitat i per la qualitat. Un encert. Mentre estem menjant apareixen tamb per all els muntanyencs d'Ontinyent que tamb se sumen al fest culinari.

Per cert, afig tamb ac la visita al poble de Riodeva, on podeu gaudir d'una increible arquitectura popular que encara es mant en peus i que he tingut el plaer de fotografiar i publicar en aquest enlla. http://carrasca64.blogspot.com/2010/04/riodeva.html

"Els vilatjans conten que el poble ho va fundar un asturi i que li va posar de nom de Riodeva en honor al riu Deva asturi. En l'Alta Edat Mitjana, al llarg de 1170 Alfonso II va conquistar Teruel i a ms Albarracn, Riodeva juntament amb Villastar, Cascante, Valacloche, Libross i Tramacastiel que passarien a formar part d'un territori independent el centre del qual ser Villel. Van pertnyer primer a l'Ordre de Montegaudio, que es va fondre posteriorment amb l'Ordre del Temple. Quan a principis del segle XIV es van extingir aquestes ordres, va passar a l'Ordre de San Juan de Jerusalem. En 1495 pertanyia a la sobreculliola de Montalbn, i en 1646 va passar a ser sendera de Terol. Per aix, quan en 1834 quan es van formar els Partits Judicials, era part del de Terol"

(Les fotos estan preses amb una cmera compacta Sigma Dp1s, amb un sensor Foveon de tres capes. La captura est realitzada en RAW i tractada posteriorment en Lightroom)

Blog creado por carrasca64 el 24/07/2010

De viaje por las montaas valencianas