Ciscu Caranord

Petit Hipercouloir -Espalda del Aneto cara noreste-

Publicado por Ciscu  |  0 comentarios

El invierno ha sido clido y hemos echado de menos la nieve y el fro que lo caracteriza. Hemos esperado ansiosamente el efmero hielo que prcticamente ha pasado de largo por nuestra cordillera.
El tiempo est loco y dudamos si hasta hemos entrado en un declive sin salida donde cada vez ser ms difcil que haga fro y donde las nevadas cada vez sern ms escasas...

Lleg la primavera y tambin el fro y la nieve... Sorprendentemente tenemos mucha nieve y hielo en las montaas, lo que nos ha permitido realizar algunas ascensiones que requieren de estos dos elementos.

En abril escalamos el corredor norte del Margalida y en esta ocasin, y a finales de mayo, el Pequeo Hipercouloir de la Espalda del Aneto en la vertiente noreste.

Son las 3:30h de la madrugada y suena la alarma del Suunto ... Caf con leche, cereales y salimos con Xavi desde Laspales hacia la Besurta. Destino corredor E de la Espalda del Aneto... S, s lo he dicho bien... !!!

A las 5:30 am salimos con los frontales encendidos desde la Besurta, con los esqus en la mochila y avanzamos rpido hacia Aigualluts. Remontamos el valle de Barrancs y encontramos las primeras y discontinuas clapas de nieve ... Amanece y las primeras luces tocan los picos Malditos y su glaciar...

Un poco antes del collado de Barrancs ya encontramos el manto nival completo. Saltamos el collado y nos encontramos el ibn de Barrancs... Pienso en cruzarlo por medio del hielo, pero Xavi me hace cambiar de opinin para evitar un bao antes de tiempo... La entrada est con una mezcla de hielo y agua que presagia un chapuzn...

Bordeamos el ibn y an as no puedo evitar meter una bota dentro del agua despus de que se rompa el fino hielo... Parada, saco el agua de la bota, estrujo el calcetn y aprovechamos para comer algo.

Continuamos caminando porque la nieve est dura y avanzamos rpido hasta bien entrado el glaciar de Barrancs. El sol, ahora por el este, toca la cara NE del Margalida, Tempestades y Espalda del Aneto. Visualizo el corredor norte del Margarita, que tiene mejor aspecto que hace dos meses cuando lo hicimos. La Espalda del Aneto se ve en unas condiciones nivolgicas impresionantes para la poca... Observo nuestro objetivo, el corredor E y avanzamos hacia su entrada ya con esqus.

El da es esplndido, la noche pasada nev y la nieve no est demasiado blanda. La meteo ser buena hasta el medio da, pero ya se divisan grandes cmulos en el lado francs. La niebla se apodera del valle de Barrancs y perdemos nuestro objetivo. En un momento se aclara y marcamos una direccin hacia la entrada del corredor y que ya no dejaremos hasta su comienzo ...

Son las 9:20 am y nos equipamos, pero decidimos llevar la nica cuerda que llevamos, sobre la mochila por si los pasos de entrada no son demasiado difciles y as progresamos ms rpidos ...

Subimos por el cono de entrada de 50 y entro en el primer largo de 80. El hielo est en muy buenas condiciones, pero cuando llego al final del resalte veo que ser un poco delicado y arriesgado pasarlo sin cuerda ... Nos encordamos y de golpe veo que el segundo resalte es una pared helada de casi 90... Alucino bastante, pero abducido por las buenas condiciones sigo hasta la segunda reunin ...

Algo no me cuadra, pero no pienso y sigo disfrutando de las buenas condiciones.

Xavi sube y me dice que ha perdido un guante mientras haca una foto ... Cuando se acerca a la reunin se abre la niebla y vemos su magnfico guante Haglfs, de ltima generacin, 150 metros ms abajo...

Descuelgo a Xavi hasta la base del corredor y muy alegremente baja al rescate de su guante... Sube como un desesperado, contento de la recuperacin del guante y acelerando para no perder ms tiempo ... Me hace seas con la mano hacia el izquierda e intuyo que parece que nuestro objetivo est a la izquierda... Ahora me cuadra todo... Estamos en el Petit Hipercouloir y no en el corredor E...

Xavi sube hasta la reunin y decidimos escalar el segundo muro de 85 V + con los esqus en la espalda y con cuatro tornillos de hielo y una cuerda simple de 7,3 mm...
El muro est en unas buensimas condiciones y disfrutamos como locos escalando en hielo un 29 de mayo... Un clavo en la mitad de la pared facilita la precaria proteccin con tornillos que no quedan nada seguros en el hielo ...

La salida del muro contina por una rampa de 55-60 hasta un spit, que junto a un friend monto la tercera reunin. Desde aqu subimos por la rampa derecha, pegados a la roca, hasta llegar a la arista que nos llevar a la cima del Aneto con mucha niebla.

A las 13h llegamos a la cima, entre niebla y nieve. Foto de rigor y bajada por el paso de Mahoma... Y es aqu cuando escucho un silbido fuerte en la punta de mis esqus que llevo en la mochila... Rpidamente entiendo que se est ionizando -electrificando- el aire de la atmsfera y nuestros esqus estn haciendo de puntas de pararrayos. Xavi tambin escucha el ruido y pasamos la arista del paso de Mahoma a cuatro patas, hasta llegar a la nieve y continuar agachados para mantener los esqus lo ms horizontales posibles... Advertimos a la gente que sube, sin hacer demasiado caso, hasta que encontramos a un grupo de esquiadores que si que nos escucha y notan la electricidad al coger los esqus clavados en la nieve. Mientras nos equipamos los esqus, dos truenos hacen sonar todo el valle y se materializa lo que ya preveamos... Tormenta elctrica con rayos ...

Hay que recordar el peligro de las tormentas elctricas en zonas de montaa, especialmente en las aristas y zonas escarpadas y puntiagudas como son los picos. Se han producidos varias muertes por electrocucin, concretamente en 1916, el conocido gua benasqus Jos Sayo muri con su cliente en el paso de Mahoma...

Bajamos esquiando por el glaciar del Aneto con mucha nieve hasta Barrancs, con una nieve primavera muy esquiable, entre una niebla densa...

Disfrutamos mucho... Desde el Valle de Barrancs volvmos bajo una lluvia fina hasta Aigualluts, contentos por la actividad y de las inmejorables condiciones nivolgicas de este final de primavera.

Xaxi i Ciscu (29-5-2016).

L'hivern ha sigut clid i hem trobat a faltar la neu i el fred que el caracteritza. Hem esperat ansiosament el efmer gel que prcticament ha passat de llarg per la nostra serralada. El temps est boig i dubtem si fins i tot hem entrat en un decliu sense sortida on cada vegada ser ms difcil que faci fred i les nevades siguin ms minves...

Va arribar la primavera i tamb el fred i la neu... Sorprenentment tenim molta neu i gel a les muntanyes, fet que ens ha deixat realitzar algunes ascensions que requereixen d'aquest dos elements.

A l'abril van fer el corredor nord del Margalida i en aquesta ocasi i a finals de maig el Petit Hipercouloir de l'Espatlla de l'Aneto en la vessant nordest.

Son les 3:30h de la matinada i sona l'alarma del Suunto... Caf amb llet, cereals i sortim amb el Xavi des de Laspals cap a la Besurta. Dest, el corredor E de l'Espatlla de l'Aneto... Si, si ho he dit b...!!!

A les 5:30 am sortim amb els frontals encesos des de la Besurta amb els esqus a la motxilla i avancem rpid cap a Aigualluts. Remuntem la vall de Barrancs i trobem les primeres i discontinues clapes de neu... Es fa de dia i les primeres llums toquen els pics Malets i la seva glacera...

Una mica abans del coll de Barrancs ja trobem el mantell de neu complet. Saltem el coll i ens trobem el glaat Estany de Barrancs... Penso en creuar-lo pel mig del gel, per Xavi en fa canviar d'opini per evitar un bany abans d'hora... L'entrada est amb una barreja de gel i aigua que presagia una remullada...

Voregem l'estany i encara aix no puc evitar ficar una bota dintre de l'aigua desprs de que es trenqui el prim gel... Parada, trec l'aigua de la bota, eixugo el mitj i aprofitem per menjar alguna cosa.

Continuem caminant perqu la neu est dura i avancem rpid fins a ben entrada la glacera de Barrancs. El sol, ara per l'est, toca la cara NE del Margalida, Tempestats i Espatlla de l'Aneto. Visualitzo el corredor nord del Margalida, que t millor aspecte que fa dos mesos quan el van fer. L'Espatlla de l'Aneto i est en unes condicions nivolgiques impressionants per l'poca.. Veig el nostre objectiu, el corredor NE i avancem cap a la seva entrada ja amb esqus.

El dia s esplndid, la nit passada va nevar i la neu no est massa tova. La meteo ser bona fins al mig dia, per ja es divisen grans cmuls a la banda francesa. La boira s'apodera de la vall de Barrancs i perdem el nostre objectiu. En un moment la boira sobre i marquem una direcci cap a l'entrada del corredor i que ja no deixarem fins al seu comenament...

Sn les 9:20 am i ens equipem, per decidim portar la nica corda que portem, a sobre de la motxilla per si els passos d'entrada no sn massa difcils i aix progressem ms rpids...

Pugem pel con d'entrada de 50 i entro en el primer llarg de 80. El gel est en molt bones condicions, per quan arribo al final del ressalt veig que ser una mica delicat i arriscat passar-lo sense corda... Ens encordem i de cop veig que el segon ressalt s una paret glaada de quasi 90... Flipo bastant, per abdut per les bones condicions tiro amunt fins la segona reuni...

Alguna cosa no em quadra, per no penso i gaudeixo amb les bones condicions.

Xavi puja i em diu que ha perdut un guant mentre feia una foto... Quan s'apropa a la reuni s'obre la boira i veiem el seu magnfic guant Haglfs d'ltima generaci, 150 metres ms abaix...

El despenjo fins a la base del corredor i molt alegrement baixa al rescat del seu guant... Puja com un desesperat, content per la recuperaci del guant i accelerant per no perdre ms temps... Em fa senyals amb la m cap a l'esquerra i intueixo que sembla que el nostre objectiu est a l'esquerra... Ara em quadra tot...

Estem al Petit Hipercouloir i no al corredor E... El Xavi puja fins a la reuni i decidim escalar el segon mur de 85 V+ amb els esqus a l'esquena i amb quatre cargols de gel i una corda simple de 7,3 mm...

El mur est en unes bonssimes condicions i gaudim com a bojos escalant en gel un 29 de maig... Un pit a la meitat de la paret facilita la precria protecci amb cargols que no queden gens segurs al gel...

La sortida del mur continua per una rampa de 55-60 fins a un spit que junt a un friend munto la tercera reuni. Des d'aqu remuntem la rampa dreta, pegats a la roca, fins arribar a l'aresta que ens portar al cim de l'Aneto amb molta boira.

A les 13h fem el cim entre boira i neu. Foto de rigor i baixada pel pas de Mahoma... I s aqu quan escolto un xiulet fort a la punta dels meus esqus que van a la motxilla... Rpidament entenc que s'est ionitzant -electrificant- l'aire de l'atmosfera i els nostres esqus estan fent de puntes de parallamps. Xavi tamb escolta el soroll i passem l'aresta del pas de Mahoma a quatre grapes, fins arribar a la neu i continuar ajupits per mantenir els esqus el ms horitzontals possibles... Advertim a la gent que puja, sense fer-nos massa cas, fins que trobem a un grup d'esquiadors que si que ens escolten i noten l'electricitat a l'agafar els esqus clavats a la neu. Mentre ens equipen els esqus, dos trons resonen a tota la vall i es materialitza el que ja preveiem... Tempesta elctrica amb llamps...

Cal recordar del perill de les tempestes elctriques en zones de muntanya, especialment a les arestes i zones escarpades i punxegudes com son els pics. S'han produts diverses morts per electrocuci, concretament, al 1916 el conegut guia benasqus Jos Sayo va morir amb el seu client en el pas de Mahoma...

Van baixar esquiant per la glacera de l'Aneto amb molta neu fins a Barrancs i amb una neu primavera molt esquiable, entre una boira densa... Van gaudir molt... Des de la Vall de Barrancs van tornar sota una pluja prima fins a Aigualluts, contents per l'activitat i de les immillorables condicions nivolgiques d'aquest final de primavera.

Xavi i Ciscu (29-5-2016)

Blog creado por Ciscu el 02/05/2009

Blog para divulgar las experiencias sobre mis actividades y viajes, as como mis opiniones sobre temas relacionados con el mundo de la montaa y el medio ambiente.